czwartek, 28 stycznia 2016

Szarlotka jaglana z pianką

Szarlotka to jedno z moich ulubionych ciast. Pamiętam wizyty u babci, jak zjadałam prędko obiad, żeby jak najszybciej skosztować tego przysmaku. Babcia oczywiście piekła ciasto z białej mąki pszennej. Ja postanowiłam nieco zmienić babciny przepis i upiec szarlotkę bezglutenową z kaszy jaglanej. Smak inny, ale zapewniam, że równie dobry.






Składniki
Ciasto:
- 0,5 szklanki kaszy jaglanej
- 1 batat
- 1 mały banan
- 2 żółtka
- 1 szklanka mąki orzechowej lub migdałowej + do posypania
- 0,5 szklanki mąki kokosowej
- 0,5 szklanki oleju
- 3 łyżki miodu lub innego słodu
- aromat waniliowy
- 1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia

Szarlotka:
- 4 jabłka
- 0,5 szklanki letniej wody
- 2 łyżki mielonego siemienia lnianego
- 2 łyżki ksylitolu lub innego słodu

Pianka:
- 2 białka jajek
- 2 łyżki ksylitolu lub innego słodu
- 1 łyżka skrobi ziemniaczanej

Przygotowanie:
Kaszę jaglaną opłukałam na sitku, a następnie zalałam w garnku 2 szklankami wody ze szczyptą soli. Gotowałam aż kasza wchłonęła całą wodę. Ostudziłam. 
Batata wyszorowałam szczoteczką i ugotowałam w skórce do miękkości.
Ostudzoną kaszę zmiksowałam z obranym batatem i bananem. Dodałam pozostałe składniki i wymieszałam na gładką masę. 2/3 masy włożyłam do wyłożonej papierem do pieczenia foremki.

Jabłka obrałam i starłam na tarce o grubych oczkach, połączyłam z ksylitolem. Do 0,5 szklanki wody wsypałam siemię lniane i szybko wymieszałam. Dodałam do startych jabłek i wymieszałam. Masę lekko podgrzałam aby lepiej stężała. Masę wyłożyłam na jaglany spód. Przykryłam pozostałym ciastem jaglanym.

Białka ubiłam na sztywno, dodałam ksylitom, a następnie skrobię. Gotową piankę wyłożyłam na wierzch szarlotki i posypałam lekko mąką orzechową.

Ciasto włożyłam do nagrzanego do 180 stopni piekarnika. Piekłam 1 godzinę. Po ok. 15 minutach, jak pianka na wierzchu się zrumieniła przykryłam ciasto folią aluminiową.

Ciasto najlepiej kroić po ostygnięciu.

Ciasto jest lekkie i miękkie, rozpływa się w ustach.




Brak komentarzy: