środa, 28 października 2015

Bułki pełnoziarniste pszenne

Moje drugie podejście do pieczenia pieczywa to bułki z mąki pszennej pełnoziarnistej. W porównaniu z bułkami orkiszowymi ciasto mniej pachnie drożdżami. Mojej rodzinie dlatego nieco bardziej smakują. Po przekrojeniu wyglądają jak grahamki. Przepis zaczerpnęłam ze strony Smak Zdrowia.



Składniki:
- woda (300ml)
- mąka pełnoziarnista pszenna typ 1850 (500g)
- drożdże (20g)
- 1 łyżeczka miodu (20g)
- masło (20g)
- 1,5 łyżeczki soli
- białko
- 1 łyżka mleka
- siemię lniane, mak, sezam, płatki owsiane

Przygotowanie:
 W ciepłej wodzie rozpuściłam drożdże, miód i dodałam łyżkę mąki. Zostawiłam kilka minut do wyrośnięcia. Następnie dosypałam mąkę, sól i wyrabiałam ciasto kilka minut ręcznie, pod koniec dodałam roztopione masło i jeszcze chwilę wyrabiałam. Ciasto ma konsystencję dość zwartą, nie przykleja się do dłoni. Odstawiłam ciasto do wyrośnięcia, pod ściereczką na 1 godzinę.

Po wyrośnięciu podzieliłam ciasto na 15 równych części – każda miała po ok. 56-57 g. Uformowałam bułeczki i ułożyłam na blaszce na papierze do pieczenia. Zostawiłam pod ściereczką na ponad 2 godziny do wyrośnięcia. Jak bułeczki wyrosły, to posmarowałam je roztrzepanym z odrobiną mleka białkiem i posypałam siemieniem lnianym i makiem. Tak wybrali moi chłopcy, ale można też posypać sezamem czy płatkami owsianymi. Bułki piekłam w temperaturze 200st 15 minut, następnie zostawiłam je jeszcze kilkanaście minut w ciepłym, ale uchylonym piekarniku.

Brak komentarzy: