czwartek, 12 listopada 2015

Chleb pełnoziarnisty pszenno-orkiszowy na samym zakwasie

Jak już upiekłam kilka chlebów na zakwasie z dodatkiem drożdży, postanowiłam spróbować swoich sił i upiec chleb na samym zakwasie. Poczytałam sporo na ten temat i czerpiąc wiedzę z różnych źródeł wypracowałam swój sposób na ten chleb.






Składniki
Zaczyn:
- 150 g zakwasu żytniego (ok. 0,5 szklanki)
- 200 g letniej wody (ok. 1 szklanka)
- 200 g mąki razowej (ok. 2 szklanki), np. żytniej
- 1 łyżka miodu

Chleb:
- ww. zaczyn
- 350 g wody (ok. 1,5 szklanki) - u mnie woda wymieszana z maślanką
- 500 g mąki razowej (ok. 4 szklanki) – u mnie 250 g pszennej pełnoziarnistej i 250 g orkiszowej
- 1 łyżka soli
- 1 łyżka oliwy

Przygotowanie:
Pierwszego dnia rano wymieszałam wszystkie składniki na zaczyn. Pozostawiłam w przykrytej misce na cały dzień (min. 10 h). Wieczorem dodałam do zaczynu pozostałe składniki na chleb. Zagniotłam dokładnie ciasto – ok. 10 minut. Przełożyłam do dwóch foremek – ja mam takie wielkości 22 * 10 cm. Pozostawiłam przykryte ściereczką na całą noc. Przez ten czas ciasto podwoiło swoją objętość. Rano foremki wstawiłam do nagrzanego do temperatury 200 stopni piekarnika. Na dole w piekarniku postawiłam foremkę z wodą. Chleb piekłam 1 h. Czytałam, żeby podczas pieczenia smarować chleb 2-3 razy gorącą wodą. Ja tylko raz o tym pamiętałam.


Chleb robiony w ww. sposób strukturą bardziej przypomina razowce kupione w sklepie. Jest mniej zbity niż chleby, które wcześniej piekłam z zakwasu i drożdży. Jednak chleb z dodatkiem drożdży szybciej rośnie. Dodanie samego zakwasu wymaga więcej czasu. Co do smaku, to jest nieco inny. Mnie obie opcje odpowiadają.

Chleb świetnie smakuje z pastą z awokado.




Brak komentarzy: