sobota, 7 listopada 2015

Pierogi pełnoziarniste ze szpinakiem, fetą i suszonymi pomidorkami

Postanowiłam zmierzyć się z potrawą uwielbianą u mnie w domu, czyli z pierogami. Niestety, do tej pory robiłam pierogi tylko raz, wiele lat temu. Były to zwykłe pierogi z serem. Tym razem będzie wersja pierogów z mąki pełnoziarnistej.






Ciasto:
- 250 g mąki pszennej typ 1850
- 180 ml gorącej wody
- 1 łyżeczka oliwy
- opcjonalnie zioła, np. tymianek czy oregano

Farsz:
- 1 paczka mrożonego rozdrobnionego szpinaku
- 0,5 opakowania sera feta
- 100 g chudego białego sera
- 8 suszonych pomidorków
- sól i pieprz

Przygotowanie
Farsz:
Rozmroziłam szpinak. Jeśli po rozmrożeniu jest dużo wody, należy szpinak dobrze odcisnąć. W misce rozgniotłam dokładnie biały ser i fetę. Dodałam szpinak i pokrojone drobno suszone pomidorki. Doprawiłam solą i pieprzem. Wymieszałam wszystkie składniki.

Ciasto:
Zagotowałam wodę i wlałam do niej oliwę. Do miski przesiałam mąkę, dodałam sól i zioła. Stopniowo do mąki wlewałam wodę z oliwą cały czas mieszając. Zagniotłam ręcznie ciasto (wygniatałam ponad 5 minut), a następnie odstawiłam na 30 minut w miseczce przykrytej ściereczką.
Po tym czasie wyłożyłam ciasto na stolnicę, wygniatałam jeszcze ok. 2 minuty i podzieliłam na kawałki. Każdą część rozwałkowywałam na placek grubości ok. 2-3 mm, w razie potrzeby podsypując mąką.

Pierogi:
Po rozwałkowaniu placków wykrawałam szklanką kółka. Na każdym kółku na środku kładłam niewielką ilość farszu. Zlepiałam brzegi pierogów uważając, aby farsz nie dostał się w miejsce lepienia. Jeśli pierogi nie chciały się lepić, brzegi kółek zwilżałam wodą i wtedy lepiły się dobrze.

W czasie lepienia pierogów wstawiłam w dużym garnku wodę z solą i łyżką oliwy. Na wrzątek kładłam w jednej partii 12-15 pierogów. Po wypłynięciu gotowałam ok. 2 minut. Następnie łyżką cedzakową wyjmowałam pierogi na talerz. Gorące i mokre pierogi lepią się do siebie, więc najlepiej nie kłaść ich jedne na drugich. Można razem włożyć do miski dopiero jak są zimne i suche.


Brak komentarzy: