poniedziałek, 9 listopada 2015

Sałatka z łososiem i rukolą

Sałatka, którą chcę zaproponować to bomba witaminowa. Składniki tej sałatki są źródłem witamin A, B compleks, C, E, K oraz minerałów: wapnia, żelaza, magnezu, cynku, fosforu, potasu i wielu innych. Związki zawarte w podanych składnikach mają działanie bakteriobójcze, przeciwzapalne czy antywirusowe*. Jesienią taka sałatka jest jak lekarstwo.






Składniki:
- 0,5 opakowania rukoli (ok. 60 g)
- 1 pomarańcza
- 0,5 granatu
- 1 łodyga selera naciowego
- 100 g wędzonego łososia
- 1 łyżeczka miodu
- 1 łyżeczka oliwy
- szczypta soli

Przygotowanie:
Rukolę umyłam i ułożyłam na półmisku. Pomarańcze obrałam ze skóry i błonek, pokroiłam każdy kawałek na 2-3 części. Łososia pokroiłam na paseczki ok. 2-centymetrowe. Selera naciowego pokroiłam w plasterki. Pomarańcze, łososia i selera ułożyłam na rukoli. Posypałam ziarenkami granatu. Miód wymieszałam z oliwą i odrobiną soli. Polałam sosem sałatkę.




Zawartość witamin i minerałów oraz właściwości lecznicze*:

1.       - Rukola - źródło wapnia, żelaza, magnezu, cynku i kwasu foliowego, witamin A, B, C, K i karotenoidów (m.in.  luteiny i zeaksantyny, które zapobiegają zaćmie i zwyrodnieniu plamki żółtej). Dzięki obfitości aminokwasów siarkowych rukola działa bakteriobójczo.

2.       - Granaty - obniżają ciśnienie tętnicze, leczą zaburzenia erekcji, łagodzą objawy menopauzy, obniżają poziom cholesterolu, wspomagają terapię raka prostaty, leczą zmiany trądzikowe.

3.     -   Łosoś – ma dużo kwasów tłuszczowych Omega 3, które chronią nasze serce, układ krążenia i skutecznie likwidują stany zapalne, takie jak reumatyzm. Jest źródłem witamin D, B12 i B6, a także selenu, fosforu i magnezu.

4.      -  Seler naciowy – źródło witamin C, B kompleks i E, beta-karotenu, fosforu, wapnia, potasu i cynku, a także magnezu i żelaza. Seler odtruwa, pomaga leczyć stawy i nadciśnienie.


5.       - Pomarańcze - posiadają witaminę C, A, B, B12, P, sole mineralne i peptyny, które pobudzają czynności jelit oraz przeciwdziałają wchłanianiu toksyn zalegających w jelitach. Zawierają też związki działające bakteriobójczo i antywirusowo.



* Źródła: www.poradnikzdrowie.pl, kobieta.onet.pl, portal.abczdrowie.pl, hipokrates2012.wordpress.com, www.vismaya-maitreya.pl


Brak komentarzy: