niedziela, 8 listopada 2015

Zakwas żytni

Zanim upiekłam pierwszy chleb, najpierw przez 8 dni hodowałam zakwas żytni. W tym poście przedstawię przepis na zakwas, który zaczerpnęłam z blogu Smak zdrowia.




W pierwszy dzień do dużego słoika po ogórkach wsypałam 100 g mąki żytniej pełnoziarnistej i wlałam 100 ml ciepłej wody. Wymieszałam, przykryłam słoik ściereczką i zostawiłam na dobę na stole w kuchni. Najlepiej zakwas trzymać w ciepłym miejscu.
Przez kolejne 7 dni codziennie o podobnej porze dosypywałam 50 g mąki żytniej i dolewałam 50 ml ciepłej wody – przegotowanej lub z filtra. Około czwartego dnia zakwas tak już pracował, że wyszedł ze słoika J. Zmieniłam słoik na ok. 3 razy większy. Teraz muszę zakwas mieszać długą drewnianą łyżką.
Po 8 dniach odważyłam się upiec pierwszy chleb. Zakwas miał wtedy dość kwaśny zapach i bąbelki na powierzchni. Do chleba potrzebowałam 150 g zakwasu. Taką ilość należało zatem uzupełnić w słoiku – dosypałam 75 g mąki i dolałam 75 ml cieplej wody.

Zakwas będzie teraz stały elementem w mojej kuchni, bo pieczenie chleba bardzo mi się spodobało J


Brak komentarzy: